OHJELMA 1 StarSoft Primus W4.50d MERKKISARJA 1 UTF8 KOULU 1 Esimerkkilän yläaste SIIRTOHEADER 18 Lyhenne Nimi Opintoviikkoja Tyyppi->Nimi OPS huomautus Lisätietoja 2 Arvosanan laskeminen YTL:n oppiaine->Oppiaine Oppimäärä Toinen kotimainen kieli Yhteishaun aine->Oppiaine Yhteishaun kieli->Nimi Yhteishaun äidinkieli Yhteishaun rivi Kuvaus Arvioinnin perusteet Tavoitteet Sisältö SIIRTO 18 LK02 Människan, identiteten och ett gott liv 1 gy fördjupad kurs VGLP2016 Nej Kursens mål är att den studerande ska#13#10- känna till olika människosyner och kunna beskriva och bedöma hur olika människosyner och -ideal leder till olika och ibland motstridiga svar på viktiga livsfrågor#13#10- kunna reflektera över faktorer som bidragit till den egna identiteten samt tillämpa alternativa människosyner och livsåskådningar i viktiga frågor som berör det egna livet#13#10- förstå den etiska grunden för människovärdet, känna till de centrala dokumenten om mänskliga rättigheter och kunna tillämpa människorättstänkande i olika sammanhang, till exempel i frågor som gäller religions- och yttrandefrihet#13#10- få kunskap om olika uppfattningar om ett gott liv och kunna beskriva och bedöma de världsåskådningar dessa uppfattningar bygger på#13#10- utveckla sin förmåga att uttrycka sin identitet och livsåskådning, sina åsikter och känslor logiskt och kreativt och med respekt för jämställdhet och andra människor. Centralt innehåll#13#10- natur- och humanvetenskapliga, sekulära och religiösa, filosofiska och populärkulturella människosyner och -ideal#13#10- grundläggande existentiella frågor: människorelationer, könsroller och sexualitet, studier och arbete, åldrande och död#13#10- identitet, livsval och livsbalans: individens möjligheter att påverka sitt liv, arvsanlagens och miljöns betydelse#13#10- människovärdet, mänsklig värdighet och mänskliga rättigheter, dokument om mänskliga rättigheter: FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, FN:s konvention om barnets rättigheter och Europakonventionen#13#10- olika uppfattningar om ett gott liv samt vilken roll andra människor, djur och miljö spelar i ett gott liv. SIIRTO 18 FI02 Etik 1 gy fördjupad kurs VGLP2016 Nej Kursens mål är att den studerande ska#13#10- lära känna den filosofiska etikens centrala begrepp, frågor och teorier samt grunderna i miljöfilosofi#13#10- förstå vad som kännetecknar normativa påståenden och förhållandet till deskriptiva påståenden och kunna motivera uppfattningar om det goda och det rätta#13#10- kunna analysera meningen med sitt liv och sina livsval med hjälp av filosofiska begrepp#13#10- kunna motivera moralens förpliktande karaktär samt tillämpa filosofiska begreppsdistinktioner och logisk argumentation i moralfrågor#13#10- kunna analysera och bedöma handlingar ur etisk synvinkel samt klargöra sina egna moraliska beslut och värderingar utgående från den filosofiska etiken. Centralt innehåll#13#10- moral samt normativ och tillämpad etik i moralfrågor; grunderna i dygd-, konsekvens-, kontrakts-, rättighets- och pliktetik#13#10- moralen som normsystem och skillnaden i förhållande till juridiska system och system som grundar sig på gängse normer, moralisk relativism#13#10- filosofiska teorier om ett gott liv, meningen med livet och en god livsstil#13#10- etik och individens moraliska beslut: mänskliga relationer och livsval#13#10- etiska frågor som gäller djur och miljö SIIRTO 18 FY02 Värme 1 gy obligatorisk kurs VGLP2016 FY2 Värme Nej Kursens mål är att den studerande ska#13#10- kunna använda och tillämpa värmelärans begrepp på fenomen i det dagliga livet, miljön, samhället och tekniken#13#10- kunna undersöka fenomen som gäller materiens termodynamiska tillstånd och förändringar i aggregationstillstånd#13#10- fördjupa sin förståelse av energi som centralt begrepp i fysiken#13#10- utveckla sin förmåga att fatta beslut i frågor som gäller miljö och teknologi. Centralt innehåll#13#10- fysikens betydelse för energiproduktionslösningar och en hållbar utveckling#13#10- värme och temperatur#13#10- gasernas tillståndsförändringar, värmeutvidgning och tryck#13#10- uppvärmning och avkylning av kroppar, förändringar i aggregationstillstånd och värmeenergi#13#10- mekaniskt arbete, effekt och verkningsgrad#13#10- energins bevarande i värmeläran och värmens riktning#13#10- framtagning av idéer och planering i experimentellt arbete eller i problemlösning SIIRTO 18 GE02 Den blå planeten 1 gy obligatorisk kurs VGLP2016 GE1 Den blå planeten Nej Kursen behandlar naturgeografiska fenomen och fördjupar de studerandes kunskaper om atmosfärens, hydrosfärens och litosfärens struktur och processer. Den centrala infallsvinkeln är processerna i naturen och de orsakssamband som är förknippade med dessa. Under kursen bekantar sig de studerande med naturgeografins forskningsmetoder och övar sig i att tolka naturlandskap och deras uppkomst med hjälp av geomedia. Kursen ger förtrogenhet i att använda naturgeografisk information i samhället och i vardagen. Kursens mål är att den studerande ska#13#10- kunna använda centrala naturgeografiska begrepp#13#10- kunna inhämta, analysera, tolka, bedöma och presentera naturgeografisk information med hjälp av geomedia#13#10- förstå de fenomen som beror på jordklotets planetariska natur#13#10- förstå den zonvisa indelningen av den icke-levande och den levande naturen på jordklotet#13#10- förstå hur och varför naturlandskap förändras och kunna utläsa naturlandskapens struktur, uppkomst och utveckling via kartor och bilder#13#10- förstå betydelsen av naturgeografisk kunskap i samhället och i människors vardag. Centralt innehåll#13#10Geografiskt tänkande#13#10- naturgeografiska frågeställningar samt inhämtande, analys, bedömning och presentation av naturgeografisk information#13#10- geomedia och andra naturgeografiska informationskällor och användningen av dem samt naturgeografiska forskningsmetoder#13#10Jordens planetariska rörelser och de fenomen som beror på dem#13#10Atmosfären och hydrosfären i rörelse samt indelningen i zoner#13#10- atmosfärens struktur och vindarna#13#10- regn#13#10- havsvattnets rörelse#13#10- väder och väderprognoser#13#10- klimat- och vegetationszoner#13#10Jordklotets uppbyggnad och föränderliga ytformer#13#10- endogena och exogena processer som bearbetar jordens yta#13#10- tolkning av naturlandskap med hjälp av kartor och bilder#13#10- värdefulla naturlandskap#13#10Tillämpning av naturgeografisk kunskap i samhället och i vardagslivet SIIRTO 18 HI02 Det självständiga Finlands historia 1 gy obligatorisk kurs VGLP2016 Nej Kursens syfte är att analysera viktiga förändringsprocesser och utvecklingslinjer i Finlands historia från slutet av den autonoma tiden till nutid. Centrala föremål för granskning är utvecklingen av Finlands politiska och internationella ställning, kriser i anslutning till förändringarna, övergången från ståndssamhälle till medborgarsamhälle samt politiska, ekonomiska och kulturella brytningar. Under kursen undersöker den studerande olika källor, nya tolkningar och bruk av historia med avseende på Finlands historia. Kursens mål är att den studerande ska#13#10- känna till utvecklingsförlopp som format den finländska kulturen och det finländska samhället samt kunna reflektera över framtida möjligheter#13#10- känna till de viktigaste samhälleliga och ekonomiska förändringarna och deras betydelse i det finländska samhället från 1860-talet fram till i dag#13#10- kunna ställa den politiska utvecklingen i Finland mot den allmäneuropeiska och världspolitiska bakgrunden#13#10- förstå sambanden mellan olika företeelser i det ekonomiska, sociala, kulturella, ideologiska och politiska livet förr och i dag#13#10- kunna bedöma tolkningar av Finlands historia och motiven bakom dem i en historisk kontext#13#10- kunna analysera ideal och föreställningar som förknippas med finländskhet och finländsk kultur under olika tider och hur de påverkat dagens Finland. Centralt innehåll#13#10Hur Finland blev Finland#13#10- arvet från den svenska tiden och autonomins betydelse samt 1860-talets brytningstid#13#10- kulturella och samhälleliga förändringar vid övergången från 1800- till 1900-talet#13#10Finlands väg till självständighet och de första åren av självständighet#13#10- självständigheten i en internationell kontext#13#10- inbördeskrigets orsaker och följder samt återuppbyggnadstiden#13#10Finland i internationella konflikter#13#10- säkerhetspolitiska alternativ före andra världskriget#13#10- Finland i andra världskriget#13#10- Finlands inrikespolitik och ställning i den internationella politiken under och efter kalla kriget#13#10Utvecklingen mot dagens Finland#13#10- samhälleliga och ekonomiska strukturomvandlingar, välfärdsstaten#13#10- kultur, vetenskap och kunskap#13#10- det kulturellt mångskiftande och internationella Finland SIIRTO 18 HI03 Internationella relationer 1 gy obligatorisk kurs VGLP2016 HI3 Internationella relationer Nej Kursen behandlar centrala fenomen och förändrade maktförhållanden inom den internationella politiken från och med början av 1900-talet fram till i dag. Den internationella politiken analyseras utifrån olika ekonomiska och ideologiska modeller. Centrala teman är konflikten mellan konkurrens och samarbete, strävan efter balans och säkerhet samt konkurrensen mellan olika politiska system. Under kursen fördjupar den studerande sin förmåga att söka, analysera och producera information och att tolka och bedöma olika typer av källor som berör internationella relationer. Kursens mål är att den studerande ska#13#10- behärska grundläggande begrepp och de viktigaste teoretiska modellerna inom internationell politik#13#10- kunna använda mångsidiga informationskällor och urskiljapropaganda som spritts i media under olika tider#13#10- kunna beskriva betydelsen av ideologiska och ekonomiska intressekonflikter för de internationella relationernas utveckling och kunna bedöma hur de påverkar i dag och i framtiden#13#10- kunna analysera orsakerna till och följderna av internationellt samarbete och internationella konflikter internationella samarbetsstrukturer och motsättningar#13#10- följa med medierna aktivt och kritiskt granska aktuella internationella frågor samt kunna utreda och bedöma orsaker till konflikter och hur de kunde lösas. Centralt innehåll#13#10Grunderna i internationell politik#13#10- bruket av historia som politiskt verktyg#13#10Nationalstaternas blomstringstid och världskrigen#13#10- imperialismens, nationalismens och andra ideologiers inflytande på internationell politik och samhällen#13#10- följderna av första världskriget#13#10- demokratiska och totalitära stater i internationell politik#13#10- människorättsfrågor, förintelsen och andra folkmord#13#10- andra världskriget och dess följder#13#10En delad värld#13#10- den ideologiska, ekonomiska och militära kampen mellan supermakterna under kalla kriget#13#10- avkoloniseringen och dess följder#13#10- kalla krigets slut och följder#13#10En värld av ömsesidigt beroende#13#10- Mellanöstern och andra konfliktområden#13#10- nya maktkoncentrationer i världen och växelverkan mellan dem#13#10- FN och övriga internationella fredsorganisationer SIIRTO 18 KE02 Människans kemi och kemin i livsmiljön 1 gy obligatorisk kurs VGLP2016 Nej Kursens mål är att den studerande ska#13#10- kunna använda och tillämpa begrepp som gäller organiska föreningar och substansmängd på fenomen i det dagliga livet, miljön, samhället och teknologin#13#10- kunna undersöka fenomen som är förknippade med organiska föreningar, substansmängd och haltmått experimentellt och med hjälp av olika modeller#13#10- förstå hur kunskap inom kemin byggs upp genom experiment och modeller som sammanhänger med dem#13#10- kunna använda informations- och kommunikationsteknik som hjälpmedel för att ställa upp modeller. Centralt innehåll#13#10- kemins betydelse för hälsa och välmående#13#10- strukturmodeller för organiska föreningar, såsom kolväten och syre- och kväveföreningar, och beskrivning av föreningarna med hjälp av olika modeller#13#10- rymdstruktur och isomeri#13#10- förklaring av egenskaper hos organiska föreningar utgående från strukturen#13#10- substansmängd och haltmått#13#10- användning av redskap och reagens samt framställning av lösningar#13#10- metoder för analys av ett ämnes struktur, såsom spektroskopi SIIRTO 18 PS01 Psykisk aktivitet och lärande 1 gy fördjupad kurs VGLP2016 Nej Kursens mål är att den studerande ska#13#10- förstå betydelsen av biologiska, psykiska, sociala och kulturella faktorer för att kunna förklara och förstå mänskligt beteende#13#10- känna till psykologins centrala ämnesområden såsom känslor, motivation och kognitiva funktioner, samt kunna iaktta och reflektera över mänskligt beteende och sin egen psykiska hälsa med hjälp av begrepp som beskriver dessa#13#10- fördjupa sig i psykologisk kunskap som berör lärprocesser och med hjälp av kunskapen kunna reflektera över sina studier#13#10- kunna ge exempel på psykologiska forskningsområden och undersökningar inom dem samt analysera och bedöma motiven bakom forskningen och bevekelsegrund#13#10- förstå att psykologisk kunskap baserar sig på forskning och kunna beskriva centrala kännetecken för vetenskapligt tänkande. Centralt innehåll#13#10Medveten och omedveten psykisk aktivitet#13#10- biologiska faktorer som inverkar på mänskligt beteende samt grundläggande kunskap om nervsystemets funktion#13#10- grundläggande kunskap om känslor och motivation#13#10- betydelsen av kognitiva tolkningar i mänskligt beteende#13#10Sociala och kulturella faktorers inverkan på människans beteende#13#10- grundläggande kunskap om socialisation och hur man tillägnar sig normer#13#10- exempel på situationsfaktorer som påverkar individens beteende#13#10Fördjupning i ett valbart fenomen, till exempel aggressivitet, nervositet, beroenden, ätbeteende, socialt samspel, lycka eller kärlek#13#10Studier och lärande ur ett psykologiskt perspektiv#13#10- den biologiska, kognitiva och sociokulturella grunden för lärande#13#10- effektiva studiemetoder#13#10- motivation och lärande#13#10Uppkomsten av psykologisk kunskap#13#10- psykologiska forskningsobjekt#13#10- skillnaden mellan vardagskunskap och vetenskaplig kunskap#13#10- exempel på psykologiska forskningsmetoder SIIRTO 18 SV206 Berättelser i samtiden 1 gy fördjupad kurs VGLP2016 Nej Den studerande lär sig analysera den samtida finländska kulturen och kulturfenomen. Den studerande fördjupar sina kunskaper om kommunikation och stärker det svenska språket genom att arbeta med texter. Kursens mål är att den studerande ska#13#10- lära känna kulturen i Finland, speciellt litteratur och andra konstformer samt mediekultur, och kunna jämföra den finländska kulturen med andra kulturer som hen känner till#13#10- känna till kulturella uttryck och fenomen i samtiden och nutida textgenrer#13#10- ha kunskap om centrala verk och teman ur den finländska litteraturen och kunna utvärdera deras betydelse#13#10- kunna implementera sina kunskaper om det svenska språket vid produktion av egna texter#13#10- kunna fungera ändamålsenligt, etiskt och konstruktivt i olika kommunikationssituationer. Centralt innehåll#13#10- aktuella textgenrer och medietexter#13#10- berättande texter i medier, filmer och TV-serier (myter, klassiker, narration)#13#10- repetition av språkriktighetsfrågor, utökning av ordförrådet, användning av mer avancerade språkliga strukturer#13#10- läsförståelse, analys och produktion av texter#13#10- kommunikationsövning i olika situationer#13#10- finländsk, speciellt finlandssvensk samtidslitteratur, såsom noveller, kortprosa, dikter, utdrag ur romaner samt läsning av ett helt verk SIIRTO 18 TS01 Undersökande projektarbete 1 gy temastudier fördjupad kurs VGLP2016 Nej Målet är att den studerande planerar, genomför och presenterar ett dokumenterat projekt, en undersökning, uppfinning eller annan produkt som anknyter till något tema, ämnesområde eller fenomen. Under kursen ska den studerande i mån av möjlighet samarbeta med andra studerande eller med aktörer utanför gymnasiet. Arbetet ska helt eller delvis genomföras i olika sammanhang utanför skolan, vilket stärker sambandet mellan kunskap som inhämtats i vardags- och arbetslivet och kunskap som inhämtats i skolan. Kursen ska främst utveckla de studerandes förmåga att se samband mellan olika vetenskapsområden och i synnerhet ett kritiskt, kreativt och ämnesövergripande tänkande. Den studerande ska använda informations- och kommunikationsteknik i arbetet och därigenom utveckla sin digitala kompetens. Det centrala innehållet i kursen ska ha koppling till kunskaper och färdigheter inom två eller flera olika läroämnen eller temaområden. Kunskap som inhämtats på annat håll och som motsvarar kursens mål och innehåll kan helt eller delvis räknas den studerande till godo. SIIRTO 18 RE02 Kristendomen som världsomfattande religion 1 gy fördjupad kurs VGLP2016 Nej Kursens mål är att den studerande ska#13#10- förstå kristendomens betydelse ur kulturellt, samhälleligt och individuellt perspektiv#13#10- känna till centrala riktningar inom kristendomen samt bakgrunden till deras uppkomst och kunna jämföra deras centrala drag#13#10- fördjupa sig i olika tolkningssätt och uttrycksformer inom kristendomen på olika håll i världen#13#10- kunna analysera och bedöma den aktuella debatten om kristendomen. Centralt innehåll#13#10- kristendomens ställning och samverkan med den omgivande kulturen i olika delar av världen#13#10- den katolska, ortodoxa och protestantiska, i synnerhet den lutherska, kyrkans uppkomst, särdrag, etiska tänkande och inflytande i samhället#13#10- karismatisk kristendom och kontextuell teologi#13#10- huvuddragen i religioner som har sina rötter i kristendomen#13#10- religionens ställning och bakgrunden till den i olika delar av Europa#13#10- ekumenik och dialog mellan olika livsåskådningar#13#10- aktuella frågor som berör kristendomen och bakgrunden till dem SIIRTO 18 RO02 Ortodoxin i världen 1 gy fördjupad kurs VGLP2016 Nej Kursens mål är att den studerande ska#13#10- känna till den ortodoxa kyrkans apostoliska tradition#13#10- uppfatta kyrkolärarnas betydelse i kyrkans tradition#13#10- känna till det centrala innehållet och grunden för etiskt tänkande i den ortodoxa läran#13#10- kunna analysera den ortodoxa kyrkans betydelse ur ett individuellt och kollektivt perspektiv#13#10- fördjupa sig i den ortodoxa läran och dess praxis#13#10- veta vilka historiska faktorer som bidragit till uppkomsten av asketismen och klosterväsendet#13#10- känna till lokala ortodoxa kyrkor och olika inriktningar inom den östliga kyrkan#13#10- förstå hur den ortodoxa kyrkans administration utvecklats och fungerar i dag#13#10- fördjupa sig i särdragen för den ortodoxa kyrkan i Finland#13#10- få kunskap om kontakten mellan olika kyrkor. Centralt innehåll#13#10- den kristna kyrkans expansion#13#10- patriarkaten och lokala kyrkor#13#10- de orientaliska kyrkorna#13#10- uppkomsten av asketismen och klosterväsendet och deras samhälleliga betydelse#13#10- den ortodoxa läran, etiken och antropologin genom synoderna och kyrkans stora lärare#13#10- människans livscykel och den ortodoxa läran#13#10- ortodoxa seder och bruk#13#10- den ortodoxa tron i Östeuropa och den nyortodoxa världen#13#10- den ortodoxa kyrkan i Finland förr och nu#13#10- ekumenik och dialog mellan religioner SIIRTO 18 SL03 Finland, Europa och en värld i förändring 1 gy fördjupad kurs VGLP2016 Nej Kursen fördjupar den studerandes kunskap om Europas ekonomiska och politiska integration och den enskilda medborgarens ställning i ett integrerat Europa och i en global värld. Under kursen lär sig den studerande att följa med aktuella händelser i världen. Kursen sporrar den studerande att delta i debatter om olika händelser inom internationell politik. I kursen betonas undersökande arbetssätt där man använder medier och andra mångsidiga informationskällor. Kursens mål är att den studerande ska#13#10- få en bred överblick av verksamheten i Europeiska unionen och kunna söka jämförande information om den#13#10- förstå sina möjligheter att påverka och kunna agera som en världsmedborgare#13#10- kunna analysera fördelar och nackdelar, möjligheter och utmaningar som den europeiska integrationen medför#13#10- kunna bedöma hur globaliseringen påverkar det egna livet samt Finlands ekonomiska och politiska system#13#10- kunna analysera nya hot mot medborgarnas säkerhet och den internationella säkerhetsmiljön och möjligheter att avvärja dem. Centralt innehåll#13#10Europa och europeisk identitet#13#10- värderingar, politiska kulturer och kulturell mångfald#13#10- grundläggande friheter och medborgarskap#13#10- Finland och Norden i Europa#13#10Den europeiska integrationens mål och verksamhet#13#10- EU:s beslutsfattande och gemensamma ekonomi-och finanspolitik samt utmaningar angående dem#13#10- Finland som en del av Eurosystemet#13#10- utmaningar och möjligheter inom EU och de närliggande områdena#13#10Säkerhet och nya framtida utmaningar#13#10- Finlands säkerhetsmiljö och säkerhetspolitik samt nya hot mot säkerheten#13#10- Finland och främjande av internationellt samförstånd#13#10- globaliseringen, miljön, befolkningen och en hållbar framtid SIIRTO 18 MO06 Berättelser i samtiden 1 gy fördjupad kurs VGLP2016 Nej Kursen behandlar aktuella kulturfenomen framför allt i ett narrativt perspektiv. Den studerande fördjupar även sina kunskaper om kommunikationsetik. Kursens mål är att den studerande ska#13#10- känna till kulturella uttryck och fenomen i samtiden och nutida textgenrer#13#10- nå en fördjupad förståelse för språkets och texters betydelse för kulturen som helhet#13#10- nå en fördjupad förståelse för narrativiteten som centralt kulturuttryck#13#10- ha kunskap om nutida verk och teman inom världslitteraturen samt inom aktuell finländsk litteratur#13#10- kunna fungera etiskt och konstruktivt i olika kommunikationssituationer. Centralt innehåll#13#10- aktuella kulturella och språkliga fenomen, till exempel språkets och litteraturens utveckling i en digital värld samt språk och identitet#13#10- aktuella multimodala textgenrer, till exempel teater, film, bildkonst, TV-serier, spel och andra medietexter#13#10- klassiska narrativa strukturer i modern form, till exempel myter, sagor eller klassiker; intertextualitet#13#10- läsning och tolkning av utländsk och finländsk nutidslitteratur#13#10- produktion av reflekterande texter utgående från kursens teman#13#10- språkvård i samband med textproduktion#13#10- dialogisk kommunikation och kommunikationsetik, t.ex. i sociala medier